En lista om träning.

Den här träningen längtar jag efter just nu:
Utomhusträning! Inte för att jag tycker att det är tråkigt på gymmet, jag gör faktiskt inte det, men för att jag kan tycka att vägen till och från det är att slösa med en fin dag. I det här landet måste en ju ta vara på varje chans till sol som man får. Så till min hjälp för att kunna utföra den, träningen i trädgården, har jag förutom solen: två stycken kettlebells á 8 respektive 12 kilo, en viktväst som kan väga 10 kilo som tyngst, några olika size och tyngd på viktplattor och hantlar, tre varianter av tunga däck, en medicinboll och en lättare pilates samt hopprep. Tror inte att jag missat någonting nu?

… men det här står mig upp i halsen:
Löpning, i alla fall om det är tänkt att den ska pågå länge. Korta distanser, jag snackar några hundra meter, tycker jag kan vara kul, men inte kilometer efter kilometer efter kilometer. Då kan man ju undra varför jag har anmält mig till och kommer att springa Midnattsloppet... (Svaret är att jag vill bevisa för mig själv att jag nu kan göra sådant som jag förut inte fick. Och utmana mitt psyke.)

Det här träningsplagget är min favorit just nu:
Mina svarta, hellånga Dri-FIT Nike Pro-tights (värst vad avancerat det lät) som jag har flera uppsättningar av. De är inte bara en favorit "just nu", utan alltid. De sitter som gjutet och är bekväma likt inget annat (förutom födelseskruden då, men det räknas ju inte).

Det här skulle jag verkligen behöva träna mer:
Behöva och behöva. Jag behöver ingenting, däremot önskar jag att jag vore starkare och bättre tekniskt i mina skivstångsrörelser. Mark, snatch och andra övningar med sådana där coola namn som jag förkortar som om jag vore något slags proffs (vilket jag uppenbarligen inte är, eftersom jag "måste" träna mer på det).

Den här känner jag mig stark i/på:
I magen. Mata slag mot den, gör en långfilm av mina toes to bar-repetitioner eller utmana mig att stå i plankposition i 40 minuter - den grejar det.

Just nu stör jag mig på det här i träningsväg:
Att alla som gymmar verkar tro att alla andra också måste gymma. Vad är det om? Nu är jag en som tycker om att göra det, men jag räknar inte kallt med att varenda kotte som inte är jag ska känna likadant. Det finns fler träningsformer och någon av dem kanske passar vissa bättre än vad hantlar och redskap som ger fula handflator gör. Sköt ert eget.

En träningstrend jag tror, eller hoppas, kommer gå över är:
Bikini fitness, som är mer trend än träning. Det är knappt att jag vill benämna den typen av livstil under kategorin träning över huvud taget faktiskt. Att leva så begränsat så länge är inte sunt. För att inte tala om vad att svälta sig för att pumpa upp det lilla som finns kvar av biceps med ett gummiband är. Nej, bort.

Det här har jag en tendens att prioritera bort:
Stretch och rörlighet. Jag vet att jag skulle behöva nudda tossingana med fingerspetsarna någon gång ibland, men jag tar mig aldrig den tiden. Vet inte vad det beror mest på: att jag tycker att det drar lite väl i baksidan eller att det känns som om mitt inre kommer att kolapsa av tristess. 

Jag står inte ut med:
Poseringsgymmare på Instagram. Kommentarer överflödiga.

Skulle jag bara få träna en sak i resten av mitt liv så skulle det vara:
Någon form av crossfit, tror jag. Det eftersom det är en så varierande träningsform. Jag tycker om att alternera min träning samt aktivera hela min kropp. Därför är nog EMOM någonting jag skulle kunna syssla med daglig dags. Okej, inte VARJE DAG kanske, för då skulle jag förmodligen känna mig mer död än levande varje onsdag in i veckan, men ni är med på principen!

Det allra tråkigaste med att träna är att:
Behöva göra det själv när man är mer sugen på att göra det ihop med någon. Olika arbetstider, boendeområden och träningsanläggningar är vad som oftast ställer till det. Desto roligare är det när man väl lyckas time:a och få till någonting! (Att försöka få ihop något slags schema över när en ska tvätta håret och inte är också rätt trist.)

Kommande vecka lovar jag mig själv att:
Våga. Våga använda repet fastän ytan där det hänger är fullt av folk. Våga öva på muscle ups:en utan  att ha någon att skratta med om det går lite tokigt. Våga lyfta ett kilo tyngre här och fem där. VÅGA, för i helvete.

0 kommentarer