Vad var det som hände?

JANUARI

Jag bestämde mig för att inte mer behöva ställa klockan på mitt i natten för att kicka igång arbetsdagen, utan började i stället att arbeta på NK. Firade att min syster uppfyllde åldern då man anses vara myndig, dejtade en del över charkuteribrickor och lärde känna mina nya kollegor så pass bra att jag började kalla dem för vänner redan första veckan.

FEBRUARI

Här fyllde jag år och var på hockey, men inte samtidigt. Min systers värdpappa från Oregon kom och hälsade på och gav mig anledning att få se vår stad ur ett annat, mycket vackrare än tidigare, perspektiv. Jag testade att slå slag mot säck för första gången på för länge (och har sedan dess inte kunnat sluta mata) och så skrev jag en lista över saker att packa med till Italien.

MARS

Jag inledde mitt mars med att flyga ned till Rom tillsammans med min bästis för att där ha LIVETS helg. Gjorde bara sådant som man gör där: åt gelato, snurrade spaghetti, drack espresso på ståene fot, beställde rödvin till dagens alla måltider, slänge mynt i fontänen, köade till Colosseum - you name it! Eftersom jag tagit ledigt några dagar för den där resan var jag tvungen att jobba i kapp, så väl hemma var det det jag gjorde: jobbade, jobbade, jobbade.

APRIL

April! Jag tog tåget till Karlstad och där jag gick långa promenader med vovsingen, fikade med och under solstrålar samt sällskapstränade. När jag kom hem därifrån var jag på en sjuhelvetes inflyttningsfest med gamla klasskamrater och några dagar därpå sjöng jag och familjen med i dansbandsslingor när Sven-Ingvars gästade Tyrol.

MAJ

Den femte månaden för året följde jag med min syster till tatueringsstudion för att bli en ELLIfant på hennes överarm. Jag och Hanna grät på Maximteatern efter en föreställning av och med Hannah och Amanda och med en annan Hanna satt jag i publiken när Adam och kompani livepoddade på Södermalm.

JUNI

Sommarmånaden nummer ett gick i festligheternas tecken: min systers pojkvän Amir och vår kusin Petra tog studenten, boxningsgruppen gick på lov med en öl i trädgården, det var midsommarafton och i Mariebergsskogen i Karlstad anordnades PIP-festivalen. Utöver allt det besökte jag Stockholms skärgård med min favoritfamilj (näst efter min egen då) och de värmländska skogarna för en redig räksmörgås. Sov sked och höll hand i dagar och så bokade jag en resa ihop med Mattias också. Icke att förglömma: Ida och Sofie och jag startade en gruppchatt som kommit att betyda mer än någon av oss nog kunnat drömma om. Ska aldrig sluta skriva i den.

JULI

Bodde på en båt hela juli. Åtminstone kändes det som så. Solade mig tomatröd i ansiktet på Hedlunds motoråk och åkte på utflykt till Nynäshamn. Jag och Joel, som skulle flytta till Halmstad innan hösten, hittade på saker mer eller mindre varje dag: vi cyklade mil, hoppade från klippor, sov under stjärnorna och spelade bangolf.

AUGUSTI

Hoppade på ett plan till Grekland och badade i såväl saltvatten som tzatziki i en veckas tid. Kom tillbaka till Sverige lagom till dess att det var dags för Sven-Ingvars med stamcellerna på Gröna Lund och en riktig partyhelg med Linnea i Karlstad. Sista snutten av denna månad prövade mig ordentligt, det eftersom jag fattade beslutet att säga upp mig från min arbetsplats med omedelbar verkan och kort därefter fick se min morfar ta sitt sista andetag.

SEPTEMBER

Det blev september och höst och hockey. Det blev en podd också. Idén föddes redan i augusti, men det första avsnittet spelades in, klipptes till och gavs ut i månad nummer nio. Unnade mig och gick mycket på restaurang eftersom jag hade tiden till det och så gick jag all in på fester som sammanföll med mina helt lediga dagar. Eftersom jag och Linnea råkat missa Daniel Adams-Ray den där fest-weekenden såg vi honom (och Oskar!) live på Grönan och någon helg senare befann sig Magda och jag inuti Tele2 där vi blev besvikna med Bieber. Men inte på Klara Svensson som klådde upp Mikaela Laurén i fighten på Hovet. Höll nästan på att glömma! Fick träffa min väns dotter Lilla My när hon bara var några veckor gammal. Från ett litet liv till ett avslutat liv: morfars begravning, som var så mycket morfar, ägde rum borta i Bromma.

OKTOBER

Från oktober minns jag bara en enda grej, även om jag antar att det hände mer än så, och det är att det släpptes Drake-biljetter och att jag fick tag i två sådana. Jag och Elvira har haft nedräkning sedan den 14:e oktober; spelningen är den 4:e mars. (Okej då, annat som hände var att jag och Linnea strosade i Sigtuna och gick upp och ned för Hammarbybacken, att jag besökte Karlstad i omgångar och att jag smällde av årets bästa träningspass tack vare att jag ätit gräddsås.)

NOVEMBER

Småkillarna, mina syskonbarn alltså, kom till storstan utan mamma eller pappa och fick mig att laga pannkakor och hoppa hoppborg. Jag var på mat- och vinmässan, allt för hälsan-mässan och fitnessfestivalen, men framför allt var jag hos frisören och klippte av 20 centimeter hår. Med den nya frisyren dansade jag på Strandvägen under Linneas sista Stockholmshelg på ett tag och dagen efter det vinkade jag av henne på Centralstationen. Innan eller efter det, minns inte, ringde jag henne och sa att jag ordnat med The Weeknd-biljetter. 

DECEMBER

Sista, sista. Ställde till med glöggbjudning hemma på gatan, firade 100 Ångestpodden-avsnitt med Ida och Sofie, grejade att göra twofingered pullups, hjälpte min bästa vän med flytten hemifrån, firade fröjdefull jul med familjen, hann med Karlstad och kysste hej då till året med bubbel i glas och kropp.

THERE  YOU GO!

Pjuh! Har inte skrivit ut prick allt, för då skulle väl det här aldrig komma ut, men en överblick är det ju ändå. Sammanfattningsvis: ett helt okej år. Något, eller snarare någon, som varit mer än okej det här året är jag. Jag har aldrig varit så bra som jag varit 2016. Faktiskt.

0 kommentarer